Prawnik na wakacje: czy w przypadku opóźnienia w dotarciu na wakacje lub odwołania podróży przez przewoźnika możesz liczyć na zniżkę lub odszkodowanie?

15 lipca 2020

W sytuacji odwołania podróży przez przewoźnika lub jej opóźnienia istnieje możliwość uzyskania odszkodowania oraz innych benefitów. Forma ewentualnego odszkodowania i innych świadczeń uzależniona jest od konkretnego środka transportu, który uległ opóźnieniu – autokaru, pociągu lub samolotu:

Autobus lub autokar

Kwestie związane z prawami pasażerów w przypadku odwołania lub opóźnienia w transporcie autokarowym i autobusowym zostały zawarte w Rozdziale IV Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 181/2011 z dnia 16.02.2011 r. Zgodnie z powyższym rozporządzeniem w przypadku, gdy przewoźnik z uzasadnionych względów spodziewa się, że transport będzie odwołany lub odjazd będzie opóźniony o ponad 120 minut lub w przypadku nadkompletu, pasażerowi niezwłocznie daje się wybór pomiędzy kontynuacją podróży lub zmiany trasy bez ponoszenia dodatkowych kosztów i na porównywalnych warunkach lub zwrotu kosztu biletu oraz – w określonych przypadkach – możliwość bezpłatnego powrotu w najbliższym możliwym terminie. Jeżeli przewoźnik nie zaproponuje pasażerowi wyboru żadnego z powyższych rozwiązań pasażerowi przysługuje, oprócz zwrotu kosztu biletu, odszkodowanie w wysokości 50% jego ceny biletu.

Ponadto w przypadku odwołania lub opóźnienia odjazdu powyżej 90 minut podróży o planowanym czasie dłuższym niż trzy godziny przewoźnik powinien zaoferować pasażerom nieodpłatnie

  • przekąski, posiłki lub napoje odpowiednio do czasu oczekiwania lub opóźnienia, pod warunkiem, że są one dostępne lub mogą zostać w rozsądnym czasie dostarczone
  • pokój hotelowy lub inne zakwaterowanie, jak również pomoc w zorganizowaniu transportu między terminalem a miejscem zakwaterowania, w przypadku, gdy konieczny jest pobyt przez jedną lub więcej nocy

Dodatkowo, oprócz powyższych rozwiązań, każdemu pasażerowi przysługuje możliwość dochodzenia dodatkowego odszkodowania przed sądami powszechnymi.

Pociąg

W przypadku transportu kolejowego zastosowanie będzie miało Rozporządzenie NR 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. Zgodnie z przepisami powyższego rozporządzenia (rozdział IV) w przypadku, gdy istnieją uzasadnione powody, aby przypuszczać, że opóźnienie przyjazdu do miejsca przeznaczenia przekroczy 60 minut, pasażer powinien otrzymać wybór:

  • zwrotu pełnego kosztu biletu na warunkach, na jakich został opłacony, za część lub części niezrealizowanej podróży oraz za część lub części już zrealizowane, jeżeli taka podróż jest już bezcelowa,
  • kontynuacji lub zmiany trasy podróży w najbliższym możliwym terminie lub późniejszym, dogodnym dla pasażera,

Nie tracąc prawa do przewozu, pasażer może ponadto zażądać od przedsiębiorstwa kolejowego odszkodowania za opóźnienie, za które nie otrzymał zwrotu kosztów biletu. Minimalna kwota odszkodowania wynosi 25 % ceny biletu w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 minut i 50 % ceny biletu w przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut lub więcej. Ponadto, w przypadku opóźnienia o ponad 60 minut pasażerom oferuje się także nieodpłatnie posiłki i napoje odpowiednie do czasu oczekiwania, ewentualne zakwaterowanie w hotelu oraz dojazd do miejsca odjazdu zastępczego środka transportu lub do miejsca przeznaczenia, jeżeli pociąg został unieruchomiony na trasie.

Samolot

Najwięcej możliwości uzyskania odszkodowania oraz innych benefitów przewidziane zostało w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu samolotem. Regulacje w tym temacie zostały zawarte m.in. w Rozporządzeniu nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 11.02.2004 r. Zgodnie z powyższym Rozporządzeniem w przypadku odwołania lotu pasażerom przysługuje od przewoźnika prawo do odszkodowania w wysokości:

  • 250 euro dla wszystkich lotów do 1500 km,
  • 400 euro dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1.500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1.500 do 3.500 kilometrów;
  • 600 euro dla wszystkich lotów innych niż powyższe,

Odszkodowanie to może zostać zmniejszone w określonych warunkach oraz nie przysługuje ono w sytuacji, gdy pasażer został odpowiednio wcześnie poinformowanym o odwołanym locie. Ponadto, w sytuacji odwołania lotu pasażerom przysługuje również prawo do

  • żądania zwrotu ceny biletu za część lub części nieodbytej podróży lub część/części już odbyte, lub lotu powrotnego do pierwszego miejsca odlotu,
  • zmiany planu podróży na porównywalnych warunkach do miejsca docelowego w najbliższym wolnym terminie lub późniejszym, dogodnym dla pasażera,

Podobnie jak w przypadku transportu autobusowego oraz kolejowego, w sytuacji odwołania lotu lub jego opóźnienia pasażerowie powinni otrzymać bezpłatnie posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, ewentualne zakwaterowanie w hotelu w określonych przypadkach oraz transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania. Ponadto, pasażerom bezpłatnie przysługują dwie rozmowy telefoniczne, dwa dalekopis, dwie przesyłki faksowe lub e-mailowe. Przepisy powyższego rozporządzenia nie ograniczają w żaden sposób prawa do dochodzenia dalszego odszkodowania, jednakże odszkodowanie uzyskane na podstawie rozporządzenia może zostać potrącone z takiego odszkodowania.

Prawnik na wakacje

Od dawna czekaliśmy na nie – tak wakacje, upragniony czas nie tylko dla naszych dzieci, ale i dla nas. Ostatnie miesiące spowodowały, że w wielu z nas obudziły się pragnienia wyjazdu czy zmiany otoczenia. Jednym będzie sprawiało przyjemność pobyt na działce, wyjazd do rodziny, a jeszcze inny zaplanowali wakacyjne podróże. Niezależnie jednak od tego jak i gdzie wypoczywamy nie zapominajmy, że prawnik na wakacje jest potrzeby, a czasami nawet niezbędny. Okoliczności wymagają często nie tylko złożenia reklamacji, ale także szybkiej interwencji prawnej, podsunięcia prawnego rozwiązania, załagodzenia sprawy. W takiej sytuacji nie obędzie się bez pomocy prawnika, dlatego adwokaci i radcowie prawni Halo Prawo są również gotowi pomóc Państwu w ten wakacyjny czas. Warto wiedzieć co zrobić, kiedy:

  • musisz nieoczekiwanie zrezygnować z wyjazdu, albo
  • okazuje się, że zapewnienia organizatora imprezy turystycznej bezpośrednio po przyjeździe na miejsce odbiegają istotnie od rzeczywistości, albo
  • zakupione rzeczy z wakacyjnych wyprzedaży nie mają właściwości, o których sprzedawca zapewniał

Warto poznać odpowiedzi na nurtujące nas pytania prawne:

  • ile mamy czasu na złożenie reklamacji i co powinniśmy w niej zawrzeć,
  • kto odpowiada za nasze pociechy na kolonii, albo
  • co zrobić, kiedy z opóźnieniem dotrzemy ma miejsce docelowe, albo
  • co zrobić, kiedy podczas upragnionych wakacji dojdzie do zbiorowego zatrucia pokarmowego.

Prawnik również doradzi, na co zwrócić uwagę podczas wyboru ubezpieczenia na wakacyjne podróże, a także, jakie masz uprawnienia pracownicze związane z urlopem. W związku z cięgle zmieniającym się prawem, powinniśmy zwrócić uwagę na nasze prawa i nie odpuszczajmy tylko dla tego, że właśnie rozpoczął się sezon urlopu.

Jeśli masz problem prawny, chcesz się poradzić zadzwoń HALO PRAWO, nasz adwokat lub radca prawny udzieli Ci porady prawnej, a w razie konieczności Załatwi sprawę za Ciebie. Nie musisz przerywać sobie upragnionego urlopu wystarczy, że zadzwonisz pod numer telefonu 22 45 00 000 i opłacić usługę. Porady udzielne są zdalnie, szybko i profesjonalnie.

Życzymy Wam miłego i bezpiecznego odpoczynku!.