15 lipca 2020
W sytuacji odwołania podróży przez przewoźnika lub jej opóźnienia istnieje możliwość uzyskania odszkodowania oraz innych benefitów. Forma ewentualnego odszkodowania i innych świadczeń uzależniona jest od konkretnego środka transportu, który uległ opóźnieniu – autokaru, pociągu lub samolotu:
Autobus lub autokar
Kwestie związane z prawami pasażerów w przypadku odwołania lub opóźnienia w transporcie autokarowym i autobusowym zostały zawarte w Rozdziale IV Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 181/2011 z dnia 16.02.2011 r. Zgodnie z powyższym rozporządzeniem w przypadku, gdy przewoźnik z uzasadnionych względów spodziewa się, że transport będzie odwołany lub odjazd będzie opóźniony o ponad 120 minut lub w przypadku nadkompletu, pasażerowi niezwłocznie daje się wybór pomiędzy kontynuacją podróży lub zmiany trasy bez ponoszenia dodatkowych kosztów i na porównywalnych warunkach lub zwrotu kosztu biletu oraz – w określonych przypadkach – możliwość bezpłatnego powrotu w najbliższym możliwym terminie. Jeżeli przewoźnik nie zaproponuje pasażerowi wyboru żadnego z powyższych rozwiązań pasażerowi przysługuje, oprócz zwrotu kosztu biletu, odszkodowanie w wysokości 50% jego ceny biletu.
Ponadto w przypadku odwołania lub opóźnienia odjazdu powyżej 90 minut podróży o planowanym czasie dłuższym niż trzy godziny przewoźnik powinien zaoferować pasażerom nieodpłatnie
Dodatkowo, oprócz powyższych rozwiązań, każdemu pasażerowi przysługuje możliwość dochodzenia dodatkowego odszkodowania przed sądami powszechnymi.
Pociąg
W przypadku transportu kolejowego zastosowanie będzie miało Rozporządzenie NR 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. Zgodnie z przepisami powyższego rozporządzenia (rozdział IV) w przypadku, gdy istnieją uzasadnione powody, aby przypuszczać, że opóźnienie przyjazdu do miejsca przeznaczenia przekroczy 60 minut, pasażer powinien otrzymać wybór:
Nie tracąc prawa do przewozu, pasażer może ponadto zażądać od przedsiębiorstwa kolejowego odszkodowania za opóźnienie, za które nie otrzymał zwrotu kosztów biletu. Minimalna kwota odszkodowania wynosi 25 % ceny biletu w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 minut i 50 % ceny biletu w przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut lub więcej. Ponadto, w przypadku opóźnienia o ponad 60 minut pasażerom oferuje się także nieodpłatnie posiłki i napoje odpowiednie do czasu oczekiwania, ewentualne zakwaterowanie w hotelu oraz dojazd do miejsca odjazdu zastępczego środka transportu lub do miejsca przeznaczenia, jeżeli pociąg został unieruchomiony na trasie.
Samolot
Najwięcej możliwości uzyskania odszkodowania oraz innych benefitów przewidziane zostało w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu samolotem. Regulacje w tym temacie zostały zawarte m.in. w Rozporządzeniu nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 11.02.2004 r. Zgodnie z powyższym Rozporządzeniem w przypadku odwołania lotu pasażerom przysługuje od przewoźnika prawo do odszkodowania w wysokości:
Odszkodowanie to może zostać zmniejszone w określonych warunkach oraz nie przysługuje ono w sytuacji, gdy pasażer został odpowiednio wcześnie poinformowanym o odwołanym locie. Ponadto, w sytuacji odwołania lotu pasażerom przysługuje również prawo do
Podobnie jak w przypadku transportu autobusowego oraz kolejowego, w sytuacji odwołania lotu lub jego opóźnienia pasażerowie powinni otrzymać bezpłatnie posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, ewentualne zakwaterowanie w hotelu w określonych przypadkach oraz transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania. Ponadto, pasażerom bezpłatnie przysługują dwie rozmowy telefoniczne, dwa dalekopis, dwie przesyłki faksowe lub e-mailowe. Przepisy powyższego rozporządzenia nie ograniczają w żaden sposób prawa do dochodzenia dalszego odszkodowania, jednakże odszkodowanie uzyskane na podstawie rozporządzenia może zostać potrącone z takiego odszkodowania.
Prawnik na wakacje
Od dawna czekaliśmy na nie – tak wakacje, upragniony czas nie tylko dla naszych dzieci, ale i dla nas. Ostatnie miesiące spowodowały, że w wielu z nas obudziły się pragnienia wyjazdu czy zmiany otoczenia. Jednym będzie sprawiało przyjemność pobyt na działce, wyjazd do rodziny, a jeszcze inny zaplanowali wakacyjne podróże. Niezależnie jednak od tego jak i gdzie wypoczywamy nie zapominajmy, że prawnik na wakacje jest potrzeby, a czasami nawet niezbędny. Okoliczności wymagają często nie tylko złożenia reklamacji, ale także szybkiej interwencji prawnej, podsunięcia prawnego rozwiązania, załagodzenia sprawy. W takiej sytuacji nie obędzie się bez pomocy prawnika, dlatego adwokaci i radcowie prawni Halo Prawo są również gotowi pomóc Państwu w ten wakacyjny czas. Warto wiedzieć co zrobić, kiedy:
Warto poznać odpowiedzi na nurtujące nas pytania prawne:
Prawnik również doradzi, na co zwrócić uwagę podczas wyboru ubezpieczenia na wakacyjne podróże, a także, jakie masz uprawnienia pracownicze związane z urlopem. W związku z cięgle zmieniającym się prawem, powinniśmy zwrócić uwagę na nasze prawa i nie odpuszczajmy tylko dla tego, że właśnie rozpoczął się sezon urlopu.
Jeśli masz problem prawny, chcesz się poradzić zadzwoń HALO PRAWO, nasz adwokat lub radca prawny udzieli Ci porady prawnej, a w razie konieczności Załatwi sprawę za Ciebie. Nie musisz przerywać sobie upragnionego urlopu wystarczy, że zadzwonisz pod numer telefonu 22 45 00 000 i opłacić usługę. Porady udzielne są zdalnie, szybko i profesjonalnie.
Życzymy Wam miłego i bezpiecznego odpoczynku!.