29 lipca 2019
Obecnie coraz więcej par młodych decyduje się na ceremonię na świeżym powietrzu. Powiemy Wam jakich formalności należy dopilnować, aby ślub w plenerze był udany i… zgodny z prawem.
Masz pytanie do prawnika? Nie trać czasu - zadzwoń do www.haloprawo.pl i korzystaj z pomocy prawnej przez telefon za 50 PLN.
W pierwszej kolejności trzeba ustalić, czy chcemy wziąć ślub cywilny, czy ma to być ceremonia konkordatowa (kościelna).
Ślub konkordatowy
Jeśli wymarzyliśmy sobie, aby w plenerze wziąć ślub kościelny to otrzymać zgodę na taką uroczystość. I tutaj możemy napotkać pewne trudności, gdyż ten sakrament możemy przyjąć jedynie w miejscu, które jest uświęcone, co prawda Kodeks prawa kanonicznego w art. 1115 mówi, że małżeństwa powinny być zawierane w parafii, jednak za zezwoleniem własnego ordynariusza albo własnego proboszcza, wolno małżeństwo zawrzeć gdzie indziej.
Dodatkowo w art. 1118 § 1. małżeństwo pomiędzy katolikami lub między stroną katolicką i niekatolicką ochrzczoną, winno być zawierane w kościele parafialnym, w innym kościele lub kaplicy może być zawierane za zezwoleniem ordynariusza miejsca lub proboszcza, a w §2. przepis mówi, że miejscowy ordynariusz może zezwolić na zawarcie małżeństwa w innym odpowiednim miejscu, jednak otrzymanie pozytywnej decyzji, w tej materii może skończyć się niepowodzeniem.
Podsumowując, istnieje szansa, aby ceremonia obyła się na świeżym powietrzu jednak w pierwszej kolejności musimy udać się do Proboszcza parafii, w której stale zamieszkujemy, jeśli kapłan zgodzi się na taki wniosek, kierujemy go do Biskupa, oczywiście wymaga on solidnej argumentacji z naszej strony, na którą musimy się w nim powołać. Oczekując na decyzję ze strony kurii musimy uzbroić się w cierpliwość, ponieważ na odpowiedź możemy poczekać nawet do 12 miesięcy.
Ślub cywilny
Nieco inaczej przedstawia się sprawa samego ślubu cywilnego pod chmurką, oczywiście tutaj także musimy dopełnić wszelkich formalności.
Po pierwsze musimy złożyć wniosek dotyczący zawarcia małżeństwa poza Urzędem Stanu Cywilnego. Miejsce uroczystości powinno spełniać pewne kryteria, m.in. musi ono mieć zachowaną uroczystą formę, a także musi zapewniać bezpieczeństwo osób obecnych przy składaniu oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński.
Jeśli zaś kierownik stanu cywilnego uzna, że wskazane przez nas miejsce nie spełnia, tych wymogów wówczas pisemnie odmawia udzielenia, w tym miejscu ślubu.
Koszty takiej uroczystości wynoszą 1000 złotych opłaty dodatkowej za ślub w plenerze oraz 84 złote opłaty skarbowej.
W przypadkach zagrożenia życia, jeśli ślub odbywa się poza urzędem ale np. w szpitalu to nie jest pobierana opłata dodatkowa.
Konsultuj swoje sprawy prawne ze specjalistą HaloPrawo.pl - pomoże Ci znaleźć najlepsze wyjście w każdej sytuacji. Zadzwoń i sprawdź - 22 45 00 000.