18 grudnia 2020
Od ostatniej gwiazdki upłynął wprawdzie zaledwie rok, ale przez ten stosunkowo krótki czas pandemia bardzo gruntownie przeobraziła otaczającą nas rzeczywistość. Mieszkania i domy wielu z nas przekształciły się w biura, szkoły, przedszkola czy żłobki. Dzięki nowoczesnym technologiom mogliśmy łączyć się z najbliższymi, przeprowadzać spotkania ze współpracownikami czy też robić zakupy. Zapewne część osób, która wcześniej nigdy nie korzystała z tego typu rozwiązań, wprowadzi je wkrótce na stałe do swojego codziennego życia. Zakupy w sieci to nie novum, jednak niektórzy z nas z różnych przyczyn nie byli wcześniej przekonani do takiej formy załatwiania sprawunków.
Także tegoroczne zakupy świąteczne Polaków w dużym stopniu przeniosą się do sieci. Co jednak powinniśmy uczynić w sytuacji, gdy po odbiorze przesyłki zawierającej nasz zakup okaże się, że coś nam nie odpowiada? Na przykład kolor czy rozmiar swetra, który miał być Mikołajkowym prezentem dla kogoś bliskiego?
W takich sytuacjach możemy skorzystać z rozwiązania, jakie podsuwa nam ustawodawca: otóż dokonując zakupów w e-sklepach możemy w ciągu 14 dni od daty otrzymania produktu odstąpić do umowy bez podawania przyczyny. Odstąpienie od umowy przesyłamy do sprzedawcy, od którego nabyliśmy daną rzecz. Najdogodniejsza jest dla nas sytuacja, gdy to oświadczenie zostanie złożone w formie pisemnej, za pośrednictwem wiadomości mailowej czy też w formie papierowej, za pośrednictwem poczty. Często sami sprzedawcy zamieszczają na stronach swoich e-sklepów formularze, którymi możemy się posłużyć. Jeżeli konsument nie został poinformowany o przysługującym mu prawie do odstąpienia od umowy, może on z niego skorzystać w terminie kolejnych 12 miesięcy upływających po okresie 14 dni od momentu zakupu produktu. Jeżeli konsument został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy przed upływem terminu, o którym mowa powyżej, termin do odstąpienia od umowy upływa po 14 dniach od udzielenia konsumentowi informacji o tym prawie.
Po stronie konsumenta pozostaje kwestia odesłania towaru. Jest on do tego zobowiązany w terminie nie dłuższym niż 14 dni od momentu, w którym złożył oświadczenie o odstąpieniu od umowy.
Po otrzymaniu zwróconego przedmiotu sprzedawca, poza zwrotem pieniędzy za sam towar, powinien także dokonać na rzecz odstępującego od umowy zwrotu kosztów doręczenia przesyłki - do wysokości najtańszej dostępnej na rynku oferty. Klient powinien otrzymać pieniądze w tej samej formie, w jakiej dokonywano płatności za produkt.
Podstawa prawna: