15 marca 2019
15 marca obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta. Ekspert prawny HaloPrawo tłumaczy kim jest konsument i jakich swoich prawach powinien pamiętać.
Kim jest konsument?
Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
Osoba fizyczna, by stać się konsumentem powinna nawiązać relacje prawne z podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą. W przypadku pojęcia konsumenta nie chodzi o cechę własną osoby fizycznej, a analizę stosunku zobowiązaniowego, z jakiego dochodzi ona roszczenia. O tym, czy podmiot jest konsumentem, czy też nie decyduje to, z kim wchodzi w relacje i jaki mają one charakter.
Czy konsument jest inaczej traktowany niż przedsiębiorca przez prawo?
Zróżnicowanie sytuacji prawnej konsumenta i przedsiębiorcy pozostaje bezsporna i została zauważona przez ustawodawcę. Znacznie silniejsza pozycja ekonomiczna oraz społeczna i organizacyjna przedsiębiorcy wymaga zapewnienia konsumentowi równorzędności materialnej, rzeczywistej, dającej mu niezbędne "wyprzedzenie" (handicap) w relacjach z przedsiębiorcą. Efektem tego są różne regulacje prawne, w szczególności ustawa o prawach konsumenta,która reguluje prawa przysługujące konsumentowi, w szczególności:
1) obowiązki przedsiębiorcy zawierającego umowę z konsumentem;
2) zasady i tryb zawierania z konsumentem umowy na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa;
3) zasady i tryb wykonania przysługującego konsumentowi prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa;
4) zasady i tryb zawierania z konsumentem umowy na odległość dotyczącej usług finansowych.
Innym przykładem jest ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich, która określa:
1) obowiązki podmiotów uprawnionych do prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich;
2) zasady prowadzenia rejestru podmiotów uprawnionych do prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich,
3) obowiązki przedsiębiorców;
4) zasady prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich;
5) zadania Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w zakresie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich.
Wprawdzie obecnie przyjmuje się, że konsument nie jest osoba nieświadomą, którą należy zawsze chronić w kontaktach z profesjonalistą, lecz uznaje się taki model konsumenta, który traktuje konsumenta jako osobę dobrze poinformowaną, uważną i działającą racjonalnie, a więc dbającą o własne interesy. Niemniej jednak należy pamiętać, że jeżeli konsument nie zostanie pozbawiony pomocy i może liczyć na wsparcie zarówno UOKIK-u jak i miejskich rzeczników praw konsumenta.
W jaki sposób może nam pomóc UOKIK oraz miejscy Rzecznicy Praw Konsumenta?
Zakres i wachlarz pomocy jakiej może udzielić Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (jak też Miejscy Rzecznicy Praw Konsumenta) został przewidziany ustawowo. Warto pamiętać, że zgodnie z obowiązującym prawem, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podejmuje działania w przypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Natomiast w sprawach indywidualnych bezpłatną pomoc prawną konsumenci mogą uzyskać m. in. u miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów -> www.uokik.gov.pl
O czym powinien wiedzieć konsument:
Jeśli masz problem prawny, który wymaga natychmiastowej porady prawnej od adwokata lub radcy prawnego - nie czekaj. Dzwoń do HaloPrawo -> 22 45 00 000. Porada prawna już od 50 PLN